باطری لپتاپ

راهکارهای افزایش عمر باتری لپ تاپ

دو نوع اصلی از باتری در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل یون لیتیوم و پلیمر لیتیوم می‌شوند.
اگرچه با دو فناوری متفاوت مواجه هستیم اما عملکرد آن‌ها تا حد زیادی به روشی مشابه صورت می‌گیرد و نیرو به‌واسطه حرکت الکترون‌ها ایجاد می‌شود و این جریان به حفظ سلامت باتری نیز کمک می‌کند.
برخلاف تصوری که از نسل قبلی باتری‌ها باقی‌مانده است، خالی شدن کامل باتری‌های لیتیومی که در لپ‌تاپ‌ها امروزی استفاده می‌شوند باعث ضعیف شدن آن‌ها می‌گردد.
نکاتی بسیار ساده هستند که با رعایت آن‌ها به شکل قابل توجهی کارایی باتری لپ‌ تاپ شما افزایش پیدا کرده و در لحظات بحرانی به کمک شما خواهند آمد. در ادامه در فیسیت همراه ما باشید تا با کاربردی‌ترین ترفندهایی که می‌توانند باعث افزایش عمر باتری لپ‌ تاپ شما گردند آشنا شویم.
استفاده از تمام ظرفیت باتری
اگر لپ‌ تاپ شما به‌ندرت از برق جدا می‌شود سعی کنید باتری را از آن جدا کنید. هرچند در لپ‌تاپ‌های جدید بعد از شارژ کامل، باتری از مدار خارج می‌شود اما همچنان گرما باعث کم شدن عمر آن خواهد شد.
نکته مهم دیگر اینکه دقت کنید در هنگام جدا کردن باتری شارژ آن کامل باشد چراکه این باتری‌ها حتی اگر به دستگاه متصل هم نباشند به‌تدریج شارژ از دست می‌دهند و همان‌طور که گفته شد خالی شدن کامل باتری به ضرر آن است.
نور صفحه نمایش را تا حد امکان کم کنید
بدیهی است که هرچند نور نمایشگر بیشتر باشد، انرژی بیشتری هم از باتری مصرف خواهد کرد؛ از این رو بهتر است زمانی که از باتری استفاده می‌کنید روشنایی صفحه نمایش خود را روی کمترین حد ممکن قرار دهید، برخی از مدل‌ها قابلیت کاهش میزان فعالیت CPU و بهره برداری آن از منبع تغذیه به شکل بهینه را دارا هستند.
در سوی دیگر پایین آوردن وضوح تصویر صفحه نمایش و غیر فعال کردن screen saver می‌توانند سبب فعالیت کمتر کارت گرافیکی و در نتیجه افزایش کارایی باتری لپ‌ تاپ گردند.
دریافت جدیدترین آپدیت ویندوز
مایکروسافت ویژگی جدیدی به ویندوز 10 اضافه کرده است که با استفاده از آن می‌توان عمر باتری دستگاه را تا حد قابل توجهی افزایش داد.
ردموندی‌ها هم‌اکنون در حال تست یک قابلیت جدید در ویندوز 10 هستند که به کاربران اجازه می‌دهد به سرعت بتوانند تنظیمات مربوط به نیروی دستگاه خود را به منظور بهبود عملکرد و مصرف باتری انجام دهند.
بر این اساس یک اسلایدر جدید به بخش اصلی تنظیمات باتری که در نوار وظیفه ویندوز، اضافه شده که استفاده از آن باعث می‌شود مصرف انرژی در ویندوز 10 به طرز قابل توجهی بهبود یابد.
شخصی سازی تنظیمات مربوط به باتری در ویندوز
شما می‌توانید با رفتن به مسیر Hardware and Sound > Power Options کنترل بیشتری بر مصرف باتری لپ‌ تاپ خود داشته باشید. در این قسمت، شما می‌توانید مدت زمان خاموش شدن صفحه نمایش در صورت استفاده نکردن از لپ‌تاپ و پس از آن، مدت زمان رفتن به حالت خواب، در صورت روشن نکردن صفحه نمایش را تعیین کنید.
شما همچنین می‌توانید مقدار روشنایی تصویر را تنظیم کنید که تأثیر شایانی در مصرف باتری دارد.
نظارت بر شیوه کار برنامه‌های جانبی
برنامه‌هایی که به صورت پنهانی و در پس زمینه اجرا می‌شوند را متوقف کنید: اگر آنتی ویروسی دارید که به صورت خودکار شروع به اسکن کردن هارددیسک می‌کند آن را غیر فعال کنید. این مورد باعث فعالیت بیشتر CPU و کاهش کارایی باتری می‌شود.
همه ابزارهایی را که این گونه عملکردی دارند در زمانی که از باتری استفاده می‌کنید، غیر فعال نمایید.
این بود نگاهی اجمالی به این موضوع و مبحث باطری لپتاپ که امیدواریم براتون مفید واقع شده باشه. موفق باشید.
, , , , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: فقط خوندن حلاله! :)