کارشناس شبکه

انواع پشتیبانی شبکه از نظر شخصیتی!!

موضوعی در زمینه انواع پشتیبانی شبکه از بعد رفتاری و روش کار شخصیتی هر ادمین در برابر رفتارهای مختلف مدیران سازمان ، به ذهنم رسید .
جالب دونستم تجربه ی 7سال کار پشتیبانی خودم در شرکت های مختلف و روش کار همکارانم رو در سازمان های مختلف در برخورد با رفتار مدیران و کاربران مختلف رو بنویسم و مطمئنم که برای خواننده گان و مدیران و همینطور ادمین هایی که تازه شروع به کار کردند مفید خواهد بود.
کار پشتیبانی شبکه عمدتا” یا به صورت نیروی تمام وقت حضوری مثل بقیه پرسنل سازمان هست یا به صورت غیر حضوری پارت تایم و آنلاین.
که در هر دو شکل وظایفی برای ادمین و مدیر شبکه هست که باید روزانه اونارو انجام بده و یه سری کارها هم هست که باید تولید شده از فکر شخص ادمین باشه برای ارتقای زیرساخت های شبکه ی سازمان،برای رشد و بهتر شدن همیشگیه سازمان.
در این میان رفتار مدیران و کارکنان تاثیر گذار در هرسازمان نقش مهمی در کیفیت کار مسئول شبکه خواهد داشت.
که هم میتونه بسیار سازنده وهم بالعکس بسیار مخرب باشه و در هر دوحالت نتیجه ی اون در کار و کیفیت کارکرد و پایداری شبکه ی اون سازمان مشخص خواهد بود.
به این معنی که گاه دسته ای مدیران و کاربران به طور دائم به ایرادگیری و بهانه تراشی از کارکرد شبکه مشغولند و در بهترین حالت کارکرد شبکه هم چیزی برای شکایت پیدا میکنند و ادمین رو مورد انتقاد قرار میدهند .
و در جایی دیگه مدیرانی هستند که ارزش کار مسئول شبکه رو میدونند و با تشویق های بجا، روز بهروز  اون رو به سمت بهتر شدن هل میدهند که من به شخصه با هر دو این مدل سر و کار داشتم.
تندخو و بداخلاق نباشید در پاسخگویی، ولی اجازه ندید به شما توهین کنند چون این رشته ، رشته ی آسون و زیر دست و پا افتاده ای نیست که هر مدیر بخاطر مبلغ پشتیبانی که داره پرداخت میکنه اجازه داشته باشه با شما تحقیر آمیز رفتار کنه.ارزش این کار رو پایین نیارید.عزت نفس تون رو حفظ کنید.
کارشناس شبکه
قصدم از این پست طرفداری از جایگاه یک مسئول شبکه نیست بلکه میخوام بر اساس تجربیاتم با یه سری حقایق این کار آشناتون کنم.
یه سری ادمین داریم که عمدتا” به روش اوستا شاگردی این کار رو یادگرفتن و پایه و اساس علمی برای کاری که انجام میدن توو ذهنشون نیست برا همین وقتی سازمانی رو به دست میگیرن معمولا دو حالت دارند:
دسته اولشون دست به هیچی نمیزنن و فقط میشینن تا بهشون ایرادی رو گزارش کنن تا اونا برن و یه جوری اون رو رفع و رجوع کنن که در این حالت اون سازمان سال های سال با همون لول و وضعیت خواهد ماند و هیچوقت رشدی از نظر تکنولوژی IT نمیکنند.
و دسته ی دوم که یه کم جرات بیشتری دارند سعی میکنن اصطلاحا” با سر کچل مردم سلمونی یاد بگیرن و میرن و میزنن میترکونن همه چی رو…
حالا بسته به پیچیده گی شبکه ی اون سازمان یا یه چیزی سر هم میکنن و کار رو راه میندازن یا خرابکاری بیش از اندازه ست و شغلشون رو از دست میدن…
بدیه بزرگ این دسته ها اینه که مدیران رو نسبت به اکثر کارشناسای شبکه بدبین میکنند و شخص بعدی که بیاد و حتی اگه واقعا دانش فنی خوب واصولی هم داشته باشه با مشکلاتی روبرو میشه از جمله :
عدم اعتماد مدیر به باز گذاشتن دست اون ادمین جدید برای تغییرات مثبت در سازمان و دخالت بیش از اندازه در کار شبکه…و کار سخت تر ، درست کردن چهره و جایگاه خراب شده ی ادمین شبکه در اون سازمان!
دسته دیگه ادمین شبکه اونهایی هستند که از پایه و به روش اصولی و علمی پا به شبکه گذاشتند و قسمت به قسمت کاری که میکنند رو میدونن که دارن چیکار میکنن و به نحو بسیار عالی با تخصص و تجربیاتشون و مهم تر از همه سلیقه ی خوبشون شبکه رو به بهترین شکل طراحی و پیکربندی می کنند(که معمولا تعدادشون کم هست) و معمولا هم نمیشه این مدل ادمین رو محدود به یک سازمان کرد مگر با حقوق بسیار عالی …
این مدل ادمین هم با مشکلاتی در برابر بعضی مدیران روبرو هستند! شاید تعجب کنید که کار خوب و شبکه ی پایدار دیگه چه مشکلی میتونه برا این ادمین ها ایجاد کنه ؟!
بزرگترین مشکلشون میشه همون کار خوبشون!!بله درست حدس زدید. وقتی شبکه ای خیلی خوب و کم نقص کارکنه اینجوری برداشت میشه که :
این ادمین هم اینجا بیکار میخوره میخوابه ! همه چی خودش داره کار میکنه و اون اینجا کاری نمیکنه! اصن اون اینجا چیکار میکنه؟ کاری نیست که انجام بده …صبح تا عصر دوبار هم بهش زنگ نمیخوره!
این مدل ادمین حرفه ای و کار بلد در این مواقع از نظر شخصیتی به دو دسته تقسیم میشن:
یه دسته به این حرف ها اهمیتی نمیدن و کار درست خودشون رو انجام میدن و به قضاوت ها کاری ندارن که خب میتونه این قضاوت ها براشون دردسر ساز باشه و حتی در مواقعی کار رو ازشون میگیرن .
و وقتی که اینها میرن وبعد از مدتی که از نبودشون گذشت ایرادهای شبکه کم کم شروع به زیاد شدن میکنند و بعد اون سازمان ارزش وجود اونهارو خواهد فهمید .
و دسته ی دیگر این افراد متخصص از نظر رفتاری ترجیح به نوعی دیگه از رفتار میدن!
اونها وقتی با این قضاوت ها روبرو میشن برای اینکه ثابت کنن که شبکه چقدر به وجودشون نیاز داره به اجبار ، عمدا” روزانه یا هفتگی ، خرابی هایی رو ایجاد میکنند و بعد از گزارش خرابی از سمت کاربران مثلا به رفع اون میپردازن تا بقیه اهمیت حضور اونهارو احساس کنند.
کار این گروه رو نمیشه درست دونست و از نظر اخلاقی دارای مشکل هست ولی باعث و بانی این نوع کار رو هم نمیشه بی تقصیر دونست.
بله مدیری که فکر میکنه همه چیز داره به خوبی کار میکنه پس ادمین بیکاره! باعث میشه که اون کاری کنه که خلاف این ثابت بشه.
از اون دسته مدیران نباشید که ادمین هارو به این سمت سوق بدهید که بخواهند حضور خودشون رو اثبات کنند.
مدیر عزیز  : اگر شما مدیریت رو به صورت حرفه ای یاد گرفته باشی و ارثی و بخاطر روابط به مدیریت نرسیده باشی متوجه میشی که اگر شبکه ای خوب کار میکنه دلیل به بیکاری ادمین نیست.
دلیل به کار خوب و بی نقص اون ادمین هست و مواظب هایی که در حین پایداری شبکه از شبکه میکنه و با نگاه دقیق هر روزه و هر ساعته زودتر از وقوع مشکل جلوی اون میگیره تا شما بتونید بطور مداوم و پایدار از سرویس ها و منابع شبکه استفاده کنید.
در آخر پیشنهاد من به ادمین های عزیز همون روش دسته اول این مثال هست که کار خوب و درست خودتون رو انجام بدید حتی اگر گفتند که بیکاره و کار خاصی نمیکنه.
چون به عقیده ی من تخصص هرکس ازش دفاع میکنه و اگر شما کارت درست و اصولی باشه جایگاه خوب خودت رو خواهی داشت و این رو بهتون قول میدم که درآمد و آینده ی شما در این شغل به هیچ مدیر و سازمانی وابسته نخواهد بود.
(اگر مطلب را مفید دونستید برای ما نظراتتون رو بگذارید و وبسایت مارو به دوستانتون هم معرفی کنید)
موفق باشید
, , , , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: فقط خوندن حلاله! :)