ورود به بازار کار شبکه

چگونه وارد بازار کار شبکه شویم ؟

مقالات مختلفی در مورد وارد شدن به دنیای بی انتهای شبکه در نت وجود دارد و هر یک از اساتید و متخصصان دیدگاه و تجربیات خاص خودشون رو نوشتند و در اختیار تازه ورودی ها در این رشته گذاشتند که هر کدام به نوبه ی خود بسیار عالی ، مفید و قابل احترام هستند.
ولی همچنان گیجی همیشگی در میان دانشجویان و دنبال کنندگان این رشته وجود دارد و خیلی ها به بیراهه میرن و ناامید میشن و این کار رو کنار میذارن.
بنده هم به عنوان یک عضو کوچک از دنیای شبکه با 7 سال تجربه و علم ناچیز و کار با شرکت های مختلف در این زمینه تجربیات و نظر خودم رو با شما به اشتراک میگذارم که ممکن است مغایر با نظرات دیگران باشد ولی خب نظر بنده س و قابل تحمیل به هیچکس نیست و هر کس که تمایل داشت میتونه استفاده کنه و بکار بگیره.
امیدوارم که بتونه کمکی بکنه به تازه ورودی های این رشته.
پیشنیازهای ورود به دنیای شبکه:
در این رشته باید بدونید که آموزش تمومی نداره! و شما همیشه در حال درس خواندن هستید و راه طولانی در پیش دارید اما سودها و مزایای این شغل هم کم نیست که بهش خواهیم پرداخت.اما در مورد پیش زمینه ها بی شک شما باید پیش زمینه ی کامپیوتر داشته باشید تا بتونید شبکه رو استارت بزنید .
من از سال 80 تعمیرات کامپیوتر انجام دادم و در خدمات کامپیوتری که اون زمان داشتم و بعدتر کافی نت و … تجربیات کامپیوتری و ویندوزی زیادی یادگرفتم .و بعدها که شبکه رو شروع کردم بارها وبارها دیدم که چقدر اون تجربیات بدردم خورد.
چه در زمان یادگیری شبکه و چه در ابتدای محیط های کاری. اگر شما بخواهید شبکه رو شروع به یادگیری کنید باید اینو مد نظر داشته باشید که سرعت این علم و کار اونقدر زیاده که فرصتی به شما برای معطل شدن برای یادگیری کامپیوتر نمیده و تا چشم بهم بزنید اطلاعات شما بدرد نخور حساب میشه !
کسی هم توی محیط  های کاری شبکه، وقتش رو برای یاد دادن کامپیوتر به شما تلف نمیکنه و همه ی همکاران این رشته با شما همیشه جوری صحبت میکنند با این پیشفرض که کامپیوترو ویندوز رو تمام و کمال بلد هستید .
تصور کنید کلی دوره های شبکه گذرونده باشید و ادمین یک شرکت باشید و یکی به شما بگه سیستمم خراب شده و بالا  نمیاد و شما همینجوری نگاش کنید!
مسلما با شما خداحافظی گرمی خواهند کرد! انتظار هم ندارید که از ابتدای کار به شما میز مدیریتی بدن ! مسلما در ابتدای کار شبکه شما یک HelpDesk خواهید بود که باید مشکلات سیستم های کاربران رو حل کنید.
پس اگه نمیتونید یک کامپیوتر خراب رو از نظر سخت افزاری و نرم افزاری تعمیر کنید همین الان شبکه رو متوقف کنید و برید جایی که بتونید یه مدت کاراموزی کنید یا آموزش هایی که توی اینترنت هست رو ببینید ، تمام قطعات و سخت افزارهای کامپیوتر رو بشناسید ، ایراد یابی کامپیوتر رو یاد بگیرید و ویندوز رو از نظر کارکرد و سرویس ها بشناسید.
فرمت های مختلف فایل ها را بشناسید و ماهیت کارکرد نرم افزارهای عمومی پرکاربرد رو بشناسید.
خلاصه اینکه شما باید یک خدمات کامپیوتری کامل باشید تا بتونید به شبکه ورود کنید. ببینید دوستان این موضوع رو جدی بگیرید !
دیدم که خیلی از اساتید، آموزشگاه ها و حتی آموزشگاههای آنلاین برای فروش آموزش های خودشون قضیه رو خیلی ساده میگیرن و میگن هرکس با هر سطح دانش میتونه  فلان دوره رو شروع کنه و پیش نیازهای اون دوره ی شبکه یا کلا این رشته رو خیلی سطحی جلوه میدن! مسلمه که فروشنده کارش همینه!
پس به حرفم اعتماد کنید و با علم کامپیوتری نسبتا” خوب وارد رشته ی شبکه بشید. این از این!
از چه دوره ای شروع کنیم؟
بعد از اینکه از دانش نسبی خودتون نسبت به کامپیوتر مطمئن شدید وقت اقدام برای ثبت نام دوره های شبکه س .
نظرات مختلفی در مورد شروع شبکه و اولین دوره هست و هرکس تجربیات مختلفی داره ولی از نظر من ، پایه ی این رشته و مفاهیم اصلی و کلی شبکه با یادگیری دوره های مایکروسافت هست و یه جورایی شما بعد از گذراندن دوره ی MCSA  مایکروسافت وارد داستان میشید و میفهمید که شبکه از چه قراره و کی به کیه! .
پیشنهادم برای یادگیری دوره ی اول شبکه تون حتما و حتما کلاس های حضوری هستش. چون در دوره های اول کار، شما زیاد سوال و ابهام خواهید داشت و باید حتما استادی باشه که بتونید جواب تمام سوالاتتون رو ازش بگیرید و در واقع ذهن شمارو شبکه ای شکل بده که بتونید دوره های بعد رو راحت تر جلو برید و هم اینکه در دوره های حضوری شما سناریوهای مختلف عملی رو در کلاس کار خواهید کرد و ایرادای زیادی رو حل خواهید کرد ویاد خواهید گرفت.
در ادامه و بعد از دوره ی MCSA  ؟
بعد از یادگرفتن دوره ی MCSA  شما تا حدود زیادی وارد داستان شده اید و دستی بر کار دارید و به احتمال زیاد علاقه ی خودتان را به گرایش های مختلف شبکه بروز خواهید داد و راهتان را پیدا خواهید کرد ولی بنده از نظر خودم بهترین راه رو بهتون پیشنهاد میدم .
دوره ی بعدی که بهتون پیشنهاد میکنم دوره ی  MTCNA میکروتیک  هست که یک دوره ی کلی از یک روتر هست که بعد از مایکروسافت شما باید حتما کار کردن با یک نوع روتر رو بدونید.
روترها عمدتا یا سیسکو هستند یا میکروتیک که در سازمانهای بسیار بزرگ برای ترافیک های خیلی زیاد از سیسکو و در سازمانهای کوچیک تا متوسط و حتی بزرگ برای تنوع کارو انعطاف پذیری بیشتر و کاربری آسانتر از میکروتیک استفاده میکنند .
که پیشنهاد من به شما همین دوره هست. این دو دوره ی مهم رو که یاد گرفتید تقریبا میتونید شروع کنید به دنبال کار در سازمان ها گشتن و رزومه دادن .
چگونه کارشبکه پیدا کنیم ؟
در این رشته دنبال این نباشید که زود پشت یه میز بشینید و فقط کیبورد بزنید (مثل توو فیلما) حالا حالاها باید دست به آچار باشید و کار کنید و آزمون خطاهای مختلف کنید.
بنابراین در ابتدای کار شبکه، کسی سازمانش رو که شامل سرورها و روتر و کلی سرویس های حساس هست به شما به تنهایی نمیسپاره.
پس هرجایی شد برای کسب تجربه برید و کار کنید حتی مجانی ! اوایل کار درامد رو فراموش کنید تا بتونید خودتون رو به سطحی که باید ، برسونید.
در سازمانها معمولا یک نفر ادمین وجود داره که برای کمک ادمین شمارو که در اون سطح هستید استخدام میکنن که کارهای Help Desk  رو انجام بدید. با خودتون نگید من که مایکروسافت و میکروتیک خوندم وبرا خودم مهندس شبکه ام و … از این خبرا نیست.
خیلی راه مونده هنوز ! پس یادتون باشه که وقتی در این سطح دنبال کار میگردین و رزومه میدید هرجایی و برای هر پستی که توی شبکه سازمان خواستنتون ناز نکنید و توو هوا بزنید چون همونم از دست میدید و زمان تون رو هدر میدید.
هنوز زمان کلاس گذاشتن و ناز کردن نیست و باید تا میتونید در کنار ادمین های حرفه ای تجربه کسب کنید. نکته ی دوم اینکه یه رزومه ی خوب درست کنید شامل مشخصات و درسایی که خوندید.
زیاده روی و شلوغ نکنید زیاد هم سرسری نگیرید. توی نت یه سرچ کنید انواع استانداردهای یه رزومه خوب رو پیدا میکنید.
نکته ی سوم اینکه تا میتونید برای آگهی های مختلف رزومه ارسال کنید. و از روو در دیوار دنبال کار باشید .
بعد از این دوره ای که گذروندید حتما باید هر جوری شده جایی مشغول بشید به دو دلیل :
اول اینکه از اینکار درامد نسبی کسب میکنید و دلگرم به ادامه ی راه میشید و دوم اینکه اگه بعد از گذروندن این دو دوره جایی مشغول نشید و زمان بخوره به کارتون از چیزایی که یاد گرفتید فاصله میگیرید و افت زیادی خواهید داشت.
شک نکنید بعد از دو سه هفته ارسال رزومه کار پیدا خواهید کرد چون این رشته ی بسیار قوی هست و بازار کار اون از اکثر رشته ها بیشتره.
بعد از مشغول شدن در کار شبکه در یک شرکت یا سازمان؟
وقتی جایی مشغول شدید سعی کنید بسیار با احتیاط ، تمام چیزهایی که در این مدت آموختید رو در محیط واقعی فقط نظاره و با آموخته هاتون مقایسه کنید .
تا بتونید تمام آموخته هاتون رو در محیط واقعی لمس کنید. با سر کچل مردم سلمونی یاد نگیرید!! سرورهارو به قصد یادگیری دستکاری نکنید .
فقط نگاه و مقایسه کنید تا کم کم توسط ادمین بالاترتون بهتون مسئولیت واگذار بشه و کم کم اون اعتماد به نفس کار کردن با سرویس های مختلف سازمان رو پیدا میکنید .
بعد از چند ماه کار کردن در محیط کار واقعی وقت اون رسیده که دوره های آموزشی دیگه ای رو شروع کنید و خودتون رو بالاتر ببرید.
از چند سال پیش تا الان فکر میکنم کمتر سازمانی هست که سرورهای اون ها مجازی سازی نشده باشن و مطمئنن شما سرورهای مجازی سازی شده را در سازمان خواهید دید .
بنابراین از واجبات در این مقطع یادگیری دوره ی VCP  یعنی دوره ی ابتدایی تا حرفه ای مجازی سازی هست که امروزه اگر ادمینی اون رو بلد نباشه مشکلات خیلی زیادی خواهد داشت.
پیشنهاد من به شما خرید دروه ی آنلاین اون هست که به صورت ویدیویی ارائه میشه و شما در سطحی هستید که بتونید از روی ویدیو یاد بگیرید.
بعد از یادگیری این دوره شما مجازی سازی رو در سطح متوسط میدونید و میتونید سرورهای مجازی رو مدیریت کنید .
بعد از این دوره شما باید اطلاعات خودتون رو در مورد سخت افزار سرورها و نحوه ی پیکربندی سخت افزاری اونها قوی کنید که برای اون هم دوره هایی وجود داره به صورت ویدویی که میتونید تهیه کنید .
بعد از این تقریبا شما میتونید یک سازمان کوچیک تا متوسط رو به تنهایی اداره کنید پس اگر در این برهه به دنبال کار یا سازمان دیگه ای بودید که بتونید مستقل مدیریت کنید زیاده روی نکردید.
چگونه به سمت حرفه ای شدن برویم؟
از اینجا به بعد دیگه شما خودتون خیلی چیزهای رشته و بازار رو میدونید و تجربیاتی کسب کردید ولی هنوز در نیمه های راه هستید!
دوره های بیشتری رو باید بگذرونید تا به سطوح بالاتری برسید. راحت بگم که توو این رشته هرچه بیشتر بدونید و یاد بگیرید ، درامد بیشتری خواهید داشت.
در این مقطع سلیقه ها متفاوت هست . عده ای به سمت گرایش های دارای کد نویسی میرن مثل لینوکس و سیسکو و …
و عده ای به نسبت علاقه ی خودشون مثل من به سمت محیط های گرافیکال علاقه ی بیشتری دارند. من چون از تجربیات خودم دارم میگم پس راه دوم رو پیشنهاد میکنم چون بازار کار بهتری دیدم در این راه.
در این مقطع باید شما یک سرویس پر استفاده و بسیار مهم رو یاد بگیرید که سرویس ایمیل هست. که قوی ترین شرکت ارائه دهنده ی اون مایکروسافت با محصول بی نظیر Microsoft Exchange Server هست.
کار کردن با یک نوع Mail Server  جایگاه کاری شمارو ارتقا میده و گزینه ی خوبی رو به شما اضافه میکنه.  بعد از اون شما باید مجازی سازی رو در سطح پیشرفته یاد  بگیرید چون ممکنه که بخواید در سازمان های بزرگتر یا دیتا سنترها کارایی داشته باشید.
بنابراین باید  دوره ی VCAP  رو بگذرونید که باید بگم دوره ی بسیار سنگین و پر محتوایی ست.
قسمتی از دنیای شبکه بر پایه ی راه اندازی تلفن های بر بستر شبکه هست که در بسیاری از سازمان ها پر استفاده هست که میتونه دانش بسیار خوبی برای شما به حساب بیاد و درامد خوبی رو براتون به همراه داشته باشه پس دوره ی VOIP Elastix دوره ای هست که به شما پیشنهاد میکنم یاد بگیرید لول کاری خودتون رو بالا ببرید .
اگر شما در این مقطع در سازمان های با کابران تعداد زیاد کار کنید حتما نیاز خواهید داشت که بتونید مدیریت جامع و متمرکزی روی کاربرانتون داشته باشید که بتونید تعداد زیادی کاربر رو با کمتر انرژی از یه اتاق و پشت میزتون مدیریت و پشتیبانی کنید .
لازمه ی این مزیت کاری، گذروندن دوره ی سرویس بسیار جالب SCCM   مایکروسافت هست که به شما این امکان رو میده که کاربران با تعداد بسیار زیاد رو به راحتی مدیریت ، رفع اشکال و پشتیبانی کنید .
در کنار این نر م افزار حرفه ای شما باید بتونید حداقل با یکی از نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه مثل PRTG ، Zabbix، Solarwinds و …رو یاد بگیرید چون برای شبکه های متوسط تا بزرگ عصای دست شما خواهد بود برای نظارت دقیق بر اتفاقات و مشکلات شبکه.
دوره ی بسیار مهم دیگری که حتما باید یاد بگیرید و بگذرانید دوره ی Veeam Backup هست که برای بکاپ گیری از سرورهای مجازی و هم فیزیکی هست که بدون دانستن یک سرویس بکاپ حرفه ای و مناسب تمام شبکه ی شما در خطر است و ممکن است در عرض چند دقیقه میلیاردها تومن به یک سازمان آسیب برسد.
پس این موضوع رو بسیار جدی بگیرید و برای اون حتما وقت  بذارید که جز واجبات است.
در این مقطع مطمئنا” چند سالی از تجربه و کار شما در این رشته گذشته و با کمی زرنگی و روابط اجتماعی خوب ، جایگاه قابل توجهی در این بازار خواهید داشت ولی آموزش همچنان ادامه خواهد داشت و دوره های مفید دیگری مثل CCNA   سیسکو ، SKYPE مایکروسافت ، دوره های Storage های مختلف مثل EMC ، FreeNAS، OpenFiler، Synology و همچنین دوره های بسیار آینده دار و قدرتمندی مثل Vmware Horizon  که ارائه کردن دسکتاپ های مجازی برای کاربران و حذف کیس های کامپیوتر هست میتونه شما رو به جاهایی برسونه که خوابش رو هم نمیتونستید ببینید.
 نا گفته نماند که گذراندن این دوره ها آسون نیست و باید متحمل هزینه ، انرژی ، حوصله و صبر بسیار زیادی بشید و خیلی بیشتر از یک لیسانس ناچیز دانشگاهی از شما انرژی خواهد گرفت ولی مطمئن باشید که ارزشش رو خواهد داشت. باز هم تکرار میکنم که خوب بدانید : هرچقدر در این رشته بیشتر یاد بگیرید ، درامد و جایگاه بهتری خواهید داشت.
امیدوارم که این کوچک تجربیات این حقیر، بتونه به شما کمک کنه.
(اگر مطلب را مفید دونستید برای ما نظراتتون رو بگذارید و وبسایت مارو به دوستانتون هم معرفی کنید)
موفق باشید
, , , , ,

Related Posts

19 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • واقعا عالی بود دستتون درد نکنه.

    پاسخ
  • خیلی برای من که الان در یک کشورخارجی هستم مفید بود ومی خواستم بدانم من خیلی سال پیش مهندسی سخت افزار گرفتم وچند سالی را از محیط علمی کامپیوتر به دور بودم می تونم وارد این رشته بشم واگه راهکار وآموزشی دارید بفرمایید بگید یا ایمیل بزنید ممنون وسپاسگزارم

    پاسخ
    • مدیر سایت
      دی 21, 1399 9:13 ب.ظ

      با سلام
      خوشحالم که مفید بوده.
      توصیه بنده ی این هست که علم کامپیوتریتون رو قوی کنید . به نحوی که ویندوز و تعمیر کامپیوتر رو کامل یاد بگیرید و بعد از اون برید سراغ شبکه و مراحلی که در این مقاله گفتم.
      موفق باشید .

      پاسخ
  • متشکرم

    دودف

    پاسخ
  • این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

    کاکتوس

    پاسخ
  • ممنون بابت توضیحات کامل تون.
    من دانشجوی کارشناسی مخابرات هستم و به واسطه علاقه ای که به کار در حوزه شبکه داشتم دنبال راه های ورود به بازار کار شبکه بودم.
    توضیحات شما بسیار کمک کننده بود.

    پاسخ
    • خواهش میکنم . اگه دوست داشتید به عنوان کاراموز شبکه جایی مشغول بشید به این شماره در واتساپ پیغام بدید. موفق باشید

      پاسخ
  • میزان درامدmcseوccnaچقدراست؟؟

    پاسخ
    • دوست عزیز
      شبکه همونطور که در مقاله خوندید یه پکیج اطلاعات هست که با دونستن همه اون دانش میتونید درامد خوبی داشته باشید.

      پاسخ
  • رشته م نرم افزار بوده اما وارد بازار کارش نشدم و هیچی از شبکه خاطرم نیست و برای مهاجرت نیاز ب آموزش اصولی دارم مدت زبان یادگیری برای شبکه با سخت تلاش کردن چقدر هست تقریبا ؟!

    پاسخ
    • برای مهاجرت علاوه بر زبان که اصل اصلی هست در رشته ی شبکه ، حداقل باید 2 تا 3 سال با فرض تلاش سخت و هوش بالا، زمان بگذارید تا بتونید در حدی باشید که بتونید در کشور دیگه کار شبکه بگیرید.

      پاسخ
  • سلام . خواستم تغییر شغل به شبکه بدم و سنم ۳۴ هست .آیا میشه؟ با این سن کارآموزی قبول میکنن؟

    پاسخ
    • رشته ی سنگینی هست و برای سن شما یه کم سخت هست. بستگی به هوش و پشتکارتون داره.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: فقط خوندن حلاله! :)