خدمات و پشتیبانی شبکه چیست ؟
پشتیبانی شبکه به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که با هدف حفظ عملکرد صحیح و بهینه شبکههای کامپیوتری انجام میشود.
این فعالیتها شامل نظارت، تعمیر، پشتیبانی و بهروزرسانی سختافزار، نرمافزار، سیستمعامل، امنیت و مدیریت اطلاعات درون شبکه میشود.
پشتیبانی شبکه میتواند توسط تیمهای داخلی سازمان یا شرکتهای متخصص در این زمینه ارائه شود.
هدف اصلی پشتیبانی شبکه، جلوگیری از وقوع خطاها و قطعی در شبکه و همچنین حفظ امنیت و کنترل دسترسی به دادهها است.
دلیل دوم این است که امنیت شبکه به شدت برای سازمانها و شرکتها حیاتی است.
درصورتی که شبکه مورد حملهی افراد خلافعقیده یا هکرها قرار بگیرد، دادههای حساس و محرمانه به خطر میافتد.
به همین دلیل، پشتیبانی شبکه شامل ایجاد و اجرای سیاستهای امنیتی، نظارت بر فعالیتهای مشکوک در شبکه و اعمال بهروزرسانیهای امنیتی برای مقابله با تهدیدات امنیتی است.
برای انجام پشتیبانی شبکه به صورت بهینه، ابزارها و روشهای مختلفی وجود دارد که به تیم پشتیبانی شبکه کمک میکنند.
این ابزارها میتوانند شامل نرمافزارهای مانیتورینگ، سیستمهای نظارتی، ابزارهای تعمیر و نگهداری سختافزار و نرمافزار باشند.
همچنین، استفاده از روشهای بهروزرسانی و آموزش برای تیم پشتیبانی شبکه میتواند به تحسینبخشی و بهرهوری بیشتر در عملکرد شبکه منجر شود.
در پشتیبانی شبکه، مدیریت اطلاعات و دادهها نیز بسیار مهم است.
تیم پشتیبانی شبکه باید به روز با آخرین روشها و فناوریهای مورد استفاده در مدیریت اطلاعات و دادهها باشد.
همچنین، باید توانایی بکاپگیری و بازیابی دادهها را داشته باشد تا در صورت بروز خطاهایی مانند از دست رفتن دادهها، بتوانند به سرعت دادههای قبلی را بازیابی کنند و خسارات را به حداقل برسانند.
در نهایت، مدیریت و برنامهریزی مطمئن برای آینده نیز از جمله وظایف تیم پشتیبانی شبکه است.
تیم پشتیبانی شبکه باید برنامهریزی و تعمیرات منظم را برای آینده شبکه انجام دهد تا با گذر زمان، به روز رسانیهای لازم را انجام داده و مشکلات موجود را برطرف کند.
همچنین، تیم پشتیبانی شبکه باید قادر به تشخیص و پیشبینی مشکلات آینده باشد تا قبل از بروز مشکلات بتواند برای جلوگیری از آن تهمیداتی بیاندیشد.